همه رانندگان باید بدانند
سیاه شدن روغن به معنای عدم کیفیت آن و معیار تعویض روغن نیست.
گریس روی قطب های باتری مانع سولفاته شدن سر کابل باتری نمی شود.
درجا کار کردن موتور خودرو در فصل سرما روش مناسبی برای گرم کردن خودرو نیست .خودرو را در حال حرکت گرم کنید.
از ساسات فقط برای روشن کردن خودرو در هوای سرد استفاده کنید.
ترموستات خودرو را هرگز باز نکنید.
برای توقف بیش از ۲ دقیقه خودرو را خاموش کنید.
سرعت زیاد و ترمزهای ناگهانی, مصرف سوخت را تا ۵۰ درصد افزایش می دهد .
با افزایش سرعت, مصرف سوخت را به طور تصاعدی بالا می برد.
در سرعت ۱۲۵ کیلومتر مصرف سوخت تقریبا دو برابر می شود. اگر با ۱۲۵ کیلومتر برانید دوبرابر وقتی که ۸۰ کیلومتر می رانید هزنیه سوخت دارید .
برای روشن کردن خودرو از فشار دادن مستمر پدال گاز خودداری نمائید.
در شروع باران لغزندگی سطح معابر چند برابر می شود.
در برابر هر ۱۰ کیلومتر سرعت در ساعت, در شب و تاریکی معادل ۶ متر از عمق بینایی کاسته می شود.
در شب ۱۶ کیلومتر کمتر از سرعت خود در روز حرکت کنید.
ضدیخ فقط برای زمستان و فصل سرما نیست چراکه ضدیخ دارای خاصیت ضدجوش و ضد خورندگی نیز هست .
وجود کپسول آتش نشانی با حجم مناسب در خودرو ۱۰۰ درصد الزامی است.
اگر تایر خودرو در سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت ۱۰۰ درصد کارکرد داشته باشد در سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت ۴۰ درصد سایش زودرس خواهد داشت.
۷۰ درصد تلفات جانی در تصادفات رانندگی در اثر ضربه مغزی رخ می دهد .با بستن کمربند از آن جلوگیری کنیم.
خطرناک ترین زمان رانندگی در روز بین ساعت ۲تا ۴ بعد از ظهر و ۶ تا ۸ صبح است.در این زمان بدن انسان به طور طبیعی دچار کاهش انرژی می شود.
استفاده از کمربند ایمنی, صدمات وارده به ناحیه سر را در بزرگسالان بیش از ۵۰ درصد و در کودکان تا ۲۵ درصد کاهش می دهد.
هنگام روشن نمودن کولر حتما توقف نموده و در سربالایی ها طولانی و توقف زیاد کولر را خاموش کنید.
سوراخ کردن فیلتر هوای نو هنگام تعویض سبب وارد شدن ذرات گرد و غبار به موتور شده و صدمات جبران ناپذیری دارد.
—————————————————————-
ويژگي هاي روغن موتور هاي گاز سوز
هنگامي كه سخن از موتورهاي گاز سوز به ميان ميايد سه نوع گاز LNG و LPG و CNG مد نظر است كه از بين انهاسوخت گاز طبيعي متراكم يا همان CNG بيشترين كاربرد را در دنيا به ويژه در ايران دارد
گاز CNG غير سمي بدون بو و مزه و بيرنگ است كه به طور عمده از متان و مقدار كمي اتان و مواد ديگر تشكيل شده است . براي ملاحظات ايمني مقداري مواد بودار به ان اضافه ميكنند تا در صورت نشتي تشخيص ان به راحتي ممكن باشد و براي استفاده ان را تا ۲۰۰ بار فشرده ميكنند
استفاده از CNG الودگي كمتري نسبت موتورهاي ديزلي و بنزيني دارد و با استفاده از ان الودگي سرب و گوگرد كاملا حذف گرديده ميزان دوده و مونوكسيد كربن تا حدود ۹۰ درصد و دي اكسيد كربن حدود ۳۰ درصد كاهش ميابد اين گاز براي مناطقي كه داراي منابع گاز طبيعي هستند ارزان تر از بنزين و گازوييل است
و اما محدوديت هاي ان : بالا بودن درجه حرارت محفظه احتراق مسافت پيمايش كمتر فرسايش سريع تر سوپاپ ها به دليل خشك سوزي محدود بودن جايگاه ها و افزايش وزن خودرو به دليل وزن مخازن CNG
روغن موتورهاي گاز سوز :
تفاوت اساسي موتورهاي گاز سوز با موتورهاي درون سوز در اين است كه به دليل بالا بودن دماي كاركرد احتمال اكسيداسيون و نيتراسيون روغن به شدت افزايش ميگردد و در نتيجه تمايل روغن به تشكيل رسوب و لجن زياد ميشود در مقابل به دليل به سوزي فوق العاده گاز نياز روغن به خواص پاك كنندگي كاهش ميابد
ويژگي هاي كلي يك روغن موتور گاز سوز
تحمل حرارت بالاتر
نياز بيشتر به مواد افزودني ضد اكسيداسيون
نياز كمتر به مواد پاك كننده
حفاظت بيشتر از سوپاپ ها در مقابل سايش و سوختن
قابليت كاركرد مداوم و طولاني
سازگاري با كاتاليست ها و عدم تخريب انها
امروزه كارخانجات روغن سازي روغن هايي مخصوص موتورهاي گاز سوز تهيه كرده اند كه ميتوانيد براي استفاده انها را از بازار تهيه نمائيد